brienneinafrika.reismee.nl

Briënne gaat naar Afrika

Hallo allemaal!
Hier mijn aller eerste verhaaltje vanuit het nog o zo koude kikkerlandje. Via deze site/blog kunnen jullie mij volgen in de tijd dat ik in Afrika zit. BRIËNNE NAAR AFRIKA?! Ja je leest het goed ik ga naar Afrika en dat wel voor 5 maanden... Zoals de meeste mensen om me heen mij vragen 'wat ga je daar nou doen', 'wat moet je daar zoeken', 'Hoe kom je erbij om daar heen te gaan'? daar zal ik jullie nou in het kort wat meer over vertellen...

Hoe het allemaal begon......
Tijdens mijn opleiding in het laatste jaar zat ik met nog een stel klasgenoten te praten over wat we na de opleiding allemaal gaan doen..werken of verder leren? 2 vriendinnen/klasgenoten vertelde mij de plannen te hebben om naar Afrika te gaan om daar vrijwilligerswerk te gaan doen maar ook te gaan reizen.. Nou wat dacht je..mijn eerste reactie was natuurlijk GAAAAAAAAAAAAF!!! Waarop hun zeiden waarom ga je niet mee.. Ik dacht woow oke.. Ik (brienne) naar Afrika??!! de persoon die al bang is voor welk insect dan ook haha.. en de persoon die het lekker vind om thuis en in de bekende/vertrouwde omgeving te zijn?! Hmm is dat wel wat voor mij? Ik dacht nee joh dat wordt niks serieus...
Maar.. eenmaal thuis na de schooldag heeft het mij toch wel hard aan het denken gezet. Ik dacht waarom ook niet eigenlijk? Ik wist niet goed wat ik na de opleiding wilde gaan doen en ik dacht het wordt een ervaring voor me leven. Uiteindelijk heb ik dan ook na lang te hebben nagedacht om de grote stap te zetten... Ik ga mee naar Afrika.
Na de beslissing genomen te hebben heb ik het natuurlijk snel verteld aan de andere 2 meiden. We waren zo enthousiast waardoor we snel aan de slag zijn gegaan..maar natuurlijk moesten we eerst goed bedenken wat we precies willen gaan doen daar en naar welk land(en) we willen...
Omdat we alle drie de opleiding verpleegkunde hebben gevolgd was het natuurlijk al snel duidelijk dat we hier iets mee wilde gaan doen wat betreft het vrijwilligerswerk... na lang en veel bij elkaar gezeten te hebben... hebben we besloten om naar Kenia te gaan en naar Zuid-Afrika te gaan. Waarom deze 2 landen? Nou ik zal het je vertellen... Het was lang zoeken naar een project dat ons aanspraak en passend was binnen onze medische ervaring en natuurlijk ook ons budget. Daarnaast lijkt Kenia en Zuid-Afrika ons twee prachtige landen waar veel valt te zien.. ook willen wij graag eens ervaren hoe daar geleefd wordt met de dingen die ze hebben en willen we ervaren hoe de medische zorg daar is.
Om een lang verhaal kort te maken.. zijn we uiteindelijk uitgekomen bij twee verschillende dat zijn de organisaties: Doinggoood (Kenia) en Be More(Zuid-Afrika).

Wat gaan wij precies bij deze 2 organisaties doen?

Als eerst gaan we 8 weken vrijwilligerswerk doen voor stichting Doinnggoood in Kenia (Mombasa)bij het project APDK.

Hier even wat over APDK van de site gejat (haha):
APDK is een rehabilitatiecentrum voor kinderen met een lichamelijke handicap. Sommige kinderen zijn ook verstandelijk beperkt of hebben een combinatie van verschillende handicaps. Er zijn kinderen die permanent verblijven en kinderen die voor de duur van een paar maanden in het centrum worden opgenomen. Enkele voorkomende handicaps in APDK zijn bijvoorbeeld kinderen met een waterhoofd, klompvoeten, verlammingen of een combinatie van beperkingen. Het centrum beschikt over een eigen ruimte voor fysiotherapie en een gipskamer. Op het centrum is tevens een schooltje, waar de kinderen les krijgen. Er is een tekort aan gespecialiseerd personeel en er zijn geen fondsen om extra personeel aan te nemen.
Kinderen die geopereerd zijn aan bijvoorbeeld klompvoetjes rehabiliteren enkele maanden bij APDK. Omdat de ouders in het binnenland van Kenia wonen, krijgen de kinderen veelal geen bezoek. Er wordt nog maar zeer beperkt met vrijwilligers gewerkt, terwijl de hulp hard nodig is. Het rehabilitatiecentrum van APDK is gevestigd op een bewaakt terrein. Het is een modern en verzorgd gebouw met goede faciliteiten. Helaas is door gebrek aan fondsen het zwembad, dat gebruikt werd voor fysiotherapie, momenteel niet meer in gebruik.

Werkzaamheden vrijwilligers:
Bij APDK hebben we mogelijkheden voor:
• Gespecialiseerde vrijwilligers; bijvoorbeeld met een opleiding/ ervaring in fysiotherapie, SPW of verpleegkunde
• Allround vrijwilligers
Bij APDK is ruimte voor 2 allround vrijwilligers en 2 gespecialiseerde vrijwilligers tegelijk.
Als gespecialiseerde vrijwilliger werk je mee met het medische team en zul je tevens zelfstandig met de patiënten kunnen werken, afhankelijk van je ervaring. Als allround vrijwilliger kun je assisteren bij de dagelijkse zorgtaken voor de kinderen. Bijvoorbeeld helpen met eten en douchen. Daarnaast kun je helpen bij het lesgeven in de klas en het begeleiden van activiteiten in de vrije tijd. Voor allround vrijwilligerswerk kan je je opgeven voor een minimale verblijfsduur van 6 weken.

Het tweede project waar wij gaan werken is dus voor stichting Be More in Zuid- Afrika. Wij gaan hier werken bij het project umthombo.
Hier nog even wat kort over het project umthombo(ook weer even van de site gejat haha):

Op de straten van Durban wonen duizenden straatkinderen. Kinderen die geen thuis meer hebben, die leven in steegjes en portieken en naar wie bijna niemand omkijkt. Behalve Umthombo. Deze organisatie zet zich juist in voor deze kinderen.

Praat met ze, leert ze kennen, biedt ze medische zorg, vangt ze op en probeert ze langzaam maar zeker terug naar een veilige plek te brengen. Dit alles wordt gedaan door jongeren die zelf ook ooit op straat leefden en nu met Umthombo werken en social workers.

Dit indrukwekkende en heftige project is broodnodig. Umthombo is bijzonder blij met de hulp van Be More vrijwilligers. Op straat, in de opvangcentra, in de mobile health clinic en voor de verschillende activiteitenprogramma's verrichten de vrijwilligers dankbaar werk.

Nou zoals jullie zien heb ik dus al weer een heeeeeel verhaal getypt en zijn er misschien ondertussen al paar mensen gestopt met lezen haha... hmm ja ik zei aan het begin ook dat ik het in het kort zal vertellen..tot nu toe nog niet echt gelukt dus
Smile

Ik hoop dat jullie nou een beetje een beeld hebben van het werk wat ik ga doen in Afrika.

Tussen deze twee projecten in ga ik samen met Puck reizen. Oohjaa puck is dus de vriendin waar ik mee naar Afrika, helaas is 1 van de 2 afgevallen.. dus ik zal het alleen moeten redden met Puck haha. Komt vast goed!
Smile
Ik heb er vertrouwen in Puck
!
Wij gaan na het eerste project in Kenia eerst nog een paar dagen op Safari, vervolgens gaan we een weekje naar het eiland Zanzibar om lekker te chillen met de billen op het strand
Smile
en daarna vliegen wij naar Zuid-Afrika om daar nog rond te reizen.. de bedoeling is dat we daar de gardenroute gaan doen..

We zitten natuurlijk nog midden in de voorbereidingen.. veel is al gebeurd zoals alle inentingen, paspoort enz. Maar er moet ook nog een hoop gebeuren..maargoed daar heb ik nog dik 2 maanden de tijd voor.

Nou ik geloof dat ik nou maar eens moet stoppen met typen.. ik denk dat jullie nou wel een beetje een beeld hebben van wat ik daar samen met puck allemaal ga doen.

Oohjaa misschien nog 1 ding wat leuk is om te weten..... We vertrekken op Donderdag 1 December vanaf 10:25 uur op Schiphol en komen op Zondag 29 April rond 10:30 uur weer aan op Schiphol... Jaja 29 April zijn we weer terug,kunnen we dag daarna gelijk naar Koninginnedag om aan iedereen ons (hopelijk) geweldige ervaring te vertellen haha.

Nou lieve mensen leuk dat jullie mijn ooooooo zooooo lange verhaal helemaal hebben gelezen.

Tot het volgende verhaaltje maar weer!
Liefs Brie

Doingoood