brienneinafrika.reismee.nl

Het straatleven

Hallo allemaal!

Zo de eerste twee weken op het nieuwe project zitten er alweer op.
Weer tijd voor een verhaaltje dus want weer een hoop gezien en meegemaakt...

Laat me beginnen bij vorige week maandag 27 februari. We werden in de middag opgehaald om te vertrekken naar Blue Sky Backpackers lodge. Daar 1 nacht overnacht om kennis te maken met alle andere vrijwilligers van Be-More.

Vorige week Dinsdag ging het dan echt beginnen... 's morgens kregen we nog wat belangrijke informatie te horen en vervolgens werden we samen met nog drie andere vrijwilligers van Umthombo (het project) naar ons verblijf gebracht waar we de aankomende twee maanden blijven; Tekweni Backpackers lodge.
Voordat we daarheen gingen zijn we eerst langs Umthombo geweest waar we een korte rondleiding en kennismaking hebben gehad.

Umthombo is het project waar ik de aankomende twee maanden werkzaam ben. Het is een centrum voor straatjongens in de leeftijd van ongeveer 9 tot 20 jaar. De jongens kunnen in het centrum terecht om te slapen en te eten.Hoe de jongens precies op de straat terecht zijn gekomen weet ik nog niet.. want de kans om daarover te praten met de jongens is er nog niet geweest omdat we ze natuurlijk nog niet echt goed kennen en zij ons niet om daarover te praten.

Vorige week woensdag was onze eerste echte werkdag bij Umthombo. Onze werkdagen zijn van 08:30 uur tot ongeveer 15:30 uur. 's morgens begint de dag altijd met een meeting van alle personeelsleden. Ons werd al snel medegedeeld dar elke werkdag begint met het gezamenlijk bidden/preken en dat wij dat de aankomende week (eerste week) konden doen. Nou was dat even schrikken haha... Waarom wij? We geloven niet eens? Ik heb echt niks met het geloof hahah... Maargoed de tweede dag was ik al aan de beurt nou er werd me toch gelachen om mijn gebed omdat die zo kort was. Schaamde me rot... Voor diegene die mijn gebed willen weten....

'Onze lieve heer in de hemel,
Bedankt dat we hier met z'n alle mogen zijn,
Bedankt voor het ontbijt,
Uhhhhhhh.....?!?!
AMEN!!!'

Na het gebed werd ons gelijk al de eerste dag gevraagd wat we wilden gaan doen. Was dat even een rare vraag... Hoe weten wij nou op de eerste dag wat we kunnen en willen doen?! Dus maar even uitleg gevraagd en gekregen...

De eerste week heb ik vooral alles een beetje op me af laten komen en geprobeerd contact te krijgen met de (straat)kinderen/jongens.
Nou dat was best lastig de eerste dagen want als ze je wat vroeg dan negeerde ze je of kreeg je nauwelijks antwoord of ze gaven je wat stoer en kortaf antwoord.
De eerste week (drie dagen) met de straatjongens mee wezen surfen. Dat doen de jongen hier elke dag. Zelf ook nog een poging gedaan om te surfen maar wat was dat moeilijk zeg... Het was wel erg leuk dat de jongens ons het surfen leerden en daar ook van genoten. Het was leuk dat juist zij ons wat kunnen leren.
Langzaam aan begint het contact met de jongens al wat meer te worden wat ik merk aan het samen poolen, voetballen, tafelvoetballen, volleyballen en soms een arm om elkaar heen slaan.

Vorige week woensdagsavond zijn we heel leuk onverwachts naar een voetbalwedstrijd geweest, South-Africa tegen Senergal in het Moses Mabhida Stadium in Durban. Wat was dat een leuke ervaring zeg, net alsof ik nog een verlate WK wedstrijd mee maakte met al die vuvuzela's.

Vorig weekend dachten we even lekker op het strand bij te kunnen komen van alle indrukken van de eerste week maar dat ging het helaas niet worden want we hebben vorig weekend en vandaag trouwens weer echt nood weer gehad. Regen Regen en nog eens Regen. Het heeft drie dagen volop geregend.

Afgelopen maandag weer gestart met de nieuwe werkweek, de tweede week.
Maandag en Dinsdag zijn we meegeweest met de Outreach. Dat houd in dat je met iemand van het staff de straat op gaat en opzoek gaat naar de straatkinderen. Op deze manier probeer je in contact te komen met hun, bouw je een 'band' op, motiveer je ze om naar Umthombo te komen en kijk je of er nog behoefte is aan medische zorg.
De eerste straat die we inliepen lagen er al gelijk wat jongens en meiden op een matrasje tussen de vuilniszakken op de straat/stoep. Dat was erg vreemd en naar om te zien. Raar om te zien dat kinderen/jongeren op straat leven en ze zien graaien in vuilnis opzoek naar iets eetbaars of bruikbaars.
Het meest indrukwekkende om te zien was dat een kind een potje lijm uit zijn broekzak haalde en dat in een leeg melkpak deed en vervolgens de lijm inhaaleerde om zo high te worden. Je ziet veel (verslaafde) kinderen op straat lopen met van die oude drinkpakken gevuld met lijm, zelfs hele jonge kinderen van ongeveer 9 jaar. Onvoorstelbaar!
Ook kwamen we nog terecht in een soort van huisjes waar de jongens heen gaan om te schuilen als het regent. Wat was dat vies en vooral weer erg confronterend om te zien. We kwamen terecht in een huis/krot/ruimte (weet even niet hoe ik dat omschrijven moet) wat enorm vies was. Ik heb nog nooit zoiets vies gezien! We moesten door de vuilnis en allemaal troep lopen om binnen bij de jongens te komen. Het was er binnen donker, vies en het stonk er enorm. Tussen alle vuilnis en de stank lag een jongens te slapen op een matrasje. De ruimte waar we waren had een aantal kamertjes waarvan 1 kamer echt zo vies was, het lag vol met vuilnis en ontlasting. Het leek wel alsof die kamer als toilet werd gebruikt. In de kamer daarnaast zaten een aantal jongeren op een matrasje op de grond rondom een brandende kaars een drugs te roken. Het was best wat eng en spannend om daar te zijn. Beetje Ghetto achtig zoals in films. Ik vroeg me af hoe ze zonder geld wel aan drugs komen, nou blijkt het dat ze op 1 of andere manier de drugs zelf produceren wat dus goedkoop is.

Afgelopen woensdag was een erg vreemde dag. Het viel me al gelijk op dat er minder personeel was dan anders. Wat bleek nou... ze waren aan het staken omdat voedsel, benzine etc. duurder wordt maar de salarissen maar niet omhoog gaan en zelfs niet uitbetaald worden.

Afgelopen donderdag zijn we met een jongetje (11 jaar) meegeweest naar het ziekenhuis waar hij dedinsdag daarvoor ook al was geweest vanwege een abces dat hij had waar hij aan was geholpen. Donderdag werd zijn wond verzorgd en moesten er drie gazen uit de wond die daar dus in moesten zitten. Tijdens de verzorging bleek er maar 1 gaas uit te komen en waar de andere 2 waren was een raadsel...?!
Dus voor de zekerheid naar het ziekenhuis gegaan. Eenmaal daar mocht er maar 1 iemand met het jongetje mee de behandelkamer in. Er werd gezegt dat ik mee kon gaan. Was dat even spannend.... Op m'n beste Engels duidelijk gemaakt wat er precies aan de hand was. Twee artsen hebben ernaar gekeken en gevoeld maar er waren geen 2 gazen te vinden. Waar ze nou gebleven zijn is nog steeds 1 grote vraag...?! Maar het zal wel goed zijn!
Toen ik met het jongetje de kamer uitliep werd ik me toch aangekeken door de andere patienten, ze zouden wel gedacht hebben ''wat moet zij met dat jongetje hier''?! haha :)

Verder hebben we nog wat leuke stapavondjes meegemaakt hier waarvan vooral de donderdagavond erg leuk was. We werden mee uitgenomen door Biza (onze chauffeur van Umthombo). We werden meegenomen naar een leuk lokaal kroegje waar de hele avond djembee werd gespeeld. Geweldig leuk om gehoord en meegemaakt te hebben. Wat een leuk sfeertje, echt Afrikaans! Ook werden we natuurlijk weer volop aangekeken omdat we de enige blanken waren in de kroeg.... Blijft toch wat ongemakkelijk haha :)
Wat trouwens erg vreemd was om te zien was dat we na het stappen 's nachts wat straatjongens van umthombo op straat zagen lopen en ziet bedelen. Zo zie je ze in het centrum en zo zie je ze ineens op straat als je zelfs een avondje op stap bent...

Voor diegene die het nog niet wisten... ik heb 585 euro opgehaald voor het project Umthombo. Een erg mooi bedrag dus waarvan ik de helft de aankomende twee maanden aan wat nuttigs kan besteden. Ik heb al wel wat ideetjes zoals o.a. nieuwe surfpakken voor de jongens aanschaffen of de medische tas/box aanvullen en op orde brengen. Maargoed ik heb er nog even de tijd voor en ga binnenkort eens met het personeel erover nadenken waar het geld het beste aan besteed kan worden. Dus....dat lezen jullie dan wel weer in 1 van mijn volgende verhalen :)

Inmiddels trouwens ook al Afrikaanse muziek aangeschaft, ik ben er helemaal weg van haha :) Net zoals de leuke taal hier.. geweldig om naar te luisteren hoe ze hier praten met die ''klik'' erin.

Nou ik ga mijn verhaal maar weer eindigen... Ik zeg op naar de nieuwe werkweek! :)

Reacties

Reacties

Mariet

Hallo Brienne,
mooi intresant verhaal joh, aangrijpend te lezen hoe deze jongens leven, en lijm snuiven. Triest hoor.
Jou gebedje vond ik fantastich, wat moest ik lachen zeg.
Zie voor mij hoe jij dat hardop zegt.
Ga je straks ook dansen op de Afrikaanse muziek?
De lente is echt begonnen in Nederland, heerlijk weer vandaag, hele week goede vooruitzichten. Lekkerrrrrrrrrrrr
Brie de groeten aan Puck en succes jullie.
Kijk uit naar je volgende belevenis.
xxxxx

Ton

ik heb grote bewondering voor jullie werk daar! Dapper hoor, het lijkt me moeilijker dan APDK in Mombasa. Ik wens jullie veel succes en sterkte!
Hartelijke groeten uit Almere

Valerie

Heee Brie,

Wat een mooi en indrukwekkend verhaal weer.
Veel van wat je verteld had ik al van je gehoord via ons skypegesprek, maar toch kreeg ik weer kippenvel op mijn armen toen ik je verhaal las. Erg aangrijpend wat je tijdens dit project allemaal mee maakt. Ik heb grote bewondering voor het werk wat jullie daar doen.
Fijn om te horen dat je zoveel geld hebt opgehaald, daar kun je iets heel moois voor doen daar.

Ik wens jullie nog heel veel succes.
En we spreken elkaar snel weer.

Groetjes uit Valburg
xxx

Kirsten

Jeetje, wat heftig brie!
Wat je daar allemaal ziet en meemaakt, lijkt me wel even slikken.
& inderdaad een mooie bedrag wat je daar hebt opgehaald!
Zullen ze vast erg blij mee zijn!
Ben benieuwd wat je ervan haalt:).

Maar het zijn dus voornamelijk jongens die je nu helpt, of ook meisjes?

Kan me gewoon niet voorstellen hoe het daar is zeg, wat een ervaring doe je daar op!

Succes!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Charissa

Hee lieve lieverd,

Wat een geweldige ervaring moet jij nu opdoen zeg, echt heel mooi.
Heb echt bewondering voor je dat je dit doet,en wt een mooie omschrijving van de projecten.
Mooi kort schietgebedje had je brie, haha dat word nog wel eens wat denk. Haha

Geniet nog van de mooie tijd. Voor je het weet is het voorbij..

Heel veel liefs, Xbox

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood