brienneinafrika.reismee.nl

De eerste helft van het project zit er alweer op....

Hallo allemaal!

Hoe is het daar met jullie allemaal? Allemaal aan het genieten van het inmiddels lekkere weertje in Nederland? En nu natuurlijk wat langer licht 's avonds vanwege de klok die verzet is. Erg fijn want nu hebben we dezelfde tijd :) Geen tijdsverschil meer dus!

Zo de eerste helft van het project zit er alweer op, nog 4 weken op het project te gaan. Ik ben erg blij dat ik nog 4 weken te gaan heb omdat ik nu pas een beetje door heb hoe het project Umthombo in elkaar steekt, wat wij kunnen doen en ook het contact met de straatkinderen begint nu langzaamaan meer en meer te worden. Dat kost dus allemaal even tijd!

Afgelopen week een drukke maar vooral een erg leuke week gehad.

Maandag heb ik samen met de andere vrijwilligers de meidenkamer bij het project helemaal opgeruimd en schoongemaakt. Wat was het daar een bende zeg en vies dat het me was daar. Gatver! De kamer en de bedden lagen vol met rottenpoep en kakkerlakken lagen er ook genoeg.
We wisten niet waar we beginnen moesten... Eerst maar de handschoenen aangetrokken en vervolgens alle zooi in vuilniszakken gedaan. Aan het einde van de dag was de kamer een plaatje vergeleken begin van de dag. Ik ben benieuwd hoe lang het zo blijft.... Het is er nu in ieder geval weer schoon en je durft er weer te lopen :)

Maandagavond hadden Puck, Kristel en ik een Durban By Night Tour op de planning staan. We werden rond 19:30 uur opgehaald. We kregen de mooie en vooral ook indrukwekkende plekken in en rondom Durban te zien. Zo kwamen we bij het plaatsje Umlazi waar we door een wijk reden waar mensen in Shacks (weet niet of ik het goed schrijf) wonen. Het zijn een soort van huisjes die gemaakt zijn van modder/klei en hout. Het was een erg donkere wijk waar enkel een paar gaslampen brandde. Het was best een beetje een griezelige buurt waar we doorheen reden. De mensen leven daar zonder stroom en het sanitair was in een soort van containers, wat er maar drie waren voor de hele buurt. Gek idee! Vervolgens kwamen we ook nog bij wat andere bijzondere plekken waarvan 1 de omgeving van Umthombo was (het project waar ik werk). Dat was vreemd om in de avond te zien en vooral de kinderen die daar 's avonds op straat liepen.

Dinsdag stond er een erg leuke dag op het programma zowel voor ons als voor de jongens van Umthombo. Er stond een voetbalwedstrijd gepland tegen de jongens van de farm ( een ander project van Be-More). Na een tijd te hebben gereden werden we daar ontvangen en starte we eerst met het eten van een lekkere hotdog. Het was een erg geslaagde dag ondanks dat we met 3-0 verloren hadden.

Woensdag wat het een nationale feestdag; Dag van de rechten van de mens. Ook voor deze dag stond er weer wat leuks op de planning, namelijk een surfcompetitie voor de kwalificatie voor de regionale wedstrijden.
We hebben daar geholpen met het inslaan en maken van het ontbijt en de lunch. Wat trouwens best lastig was voor 14 personen. Ook heb ik geholpen bij de jury. JA JA, ook ik mocht punten geven. En dat terwijl ik er totaal geen verstand van heb haha. Ik deed maar wat en schreef maar een beetje dezelfde punten op als de persoon die naast met zat :)
Na de competitie hadden we de rest van de middag vrij dus hebben we nog lekker genoten op een terrasje met heerlijke muziek van het rasta/raggae bandje.

Donderdag zijn we mee op outreach geweest, het bezoeken en het contact maken met de jongeren op de straat.
Dit vond ik een erg bijzondere dag omdat we die dag bij een groepje straatjongeren kwamen waarmee ik wat contact kreeg. Telkens als we op outreach gingen vond ik het moeilijk om contact te maken omdat ik niet goed wist wat ik tegen ze kon zeggen en ook omdat ze rond dezelfde leeftijd als mij zijn. Maar deze dag dacht ik ''ik probeer gewoon wat en ik zie wel hoe ze op me reageren''. Zo kwam ik met een jongen in contact van 23 jaar oud. Hij vroeg mij ''How are you'' en ik zei terug ''I'm Fine, And you''?.. dat was een goeie opening van een gesprek dat ik en ik ging bij hem zitten. Ik stelde mezelf voor en zo kwam langzaamaan het gesprek op gang. Ik kreeg al gauw een vieze oude tas waar ik op mocht gaan zitten want dat was volgens hem beter voor mij dan op de straat zitten. De jongen was zo stoned als wat en draaide nog eens een nieuwe joint. Ik vroeg hem hoelang hij al op de straat leet en of hij elke dag een joint rookt. Hij vertelde al drie jaar op straat te leven en elke dag 2 joint te roken. Als ik zag hoe stoned hij al was in de vroege ochtend kan ik niet geloven dat hij er maar 2 op een dag rookt maargoed... Ik vroeg of hij zich daar dan beter bij voelde en hij gaf dus inderdaad aan zich er relaxter bij te voelen en dan ''geen zorgen'' te hebben.
Het was best lastig om met iemand te praten die zo stoned was en een gesprek op gang te brengen, maar het was een beetje gelukt en dat vond ik stiekem al een hele overwinning :)

Ook kwamen we bij een ander groepje meiden. Ik liet me vertellen dat ze 1 van die meiden al sinds 2007 kennen en bezoeken op straat, toen was zij ongeveer 12 jaar oud. Ik vroeg mij af waarom ze al zolang op straat leeft en niet naar Umthombo komt. 'Gek toch dat iemand ervoor kiest om op straat te leven en niet bij Umthombo waar ze gewoon in een bed kunnen slapen en eten?!' Ik kreeg te horen dat zij niet naar Umthombo wilt komen omdat er bij Umthombo wordt gewerkt aan eventuele terugkeer naar huis. De meeste straatkinderen zijn juist weggelopen voor de problemen thuis en willen dus vaak niet meer terug.

Donderdagavond zijn we naar de kroeg geweest waar elke donderdagavond Djembee wordt gespeeld. Geweldig leuk is dat! Ik kon me niet meer inhouden en ben naar de kring waar ze aan het drummen waren toegelopen en heb aan een man gevraagd of ik mocht spelen en of hij het me kon leren :) Vervolgens heb ik bijna de rest van de avond voluit djembee gespeeld in de kring tussen allemaal vreemden. Ik zat er heerlijk in me eentje te genieten haha!

Vrijdag zijn we op Aftercare geweest, dat houdt in dat je de straatkinderen die terug naar huis zijn gegaan nog blijft bezoeken om te kijken hoe het met ze gaat en hoe de thuissituatie is. Erg goed dus dat ze dat doen. We zouden die dag een jongetje gaan bezoeken die 2 jaar geleden weer terug is gegaan bij naar zijn moeder. We lieten ons vertellen dat het bij hem thuis nog steeds met ups en downs gaat en dat ze hem daarom nog blijven bezoeken. Helaas na een lange tijd daarheen te zijn gereden bleken moeder en het jongetje niet aanwezig te zijn. Wel heb ik genoten van de reis ernaartoe, schitterende omgeving.
In de middag hadden we bij het project een afscheidsbraai (BBQ) die de andere vrijwilligers hadden georganiseerd vanwege hun laatste werkdag. Het was een gezellige dag met lekker eten en muziek.

Verder heb ik twee weken geleden nog een vrijwilligersdag gehad waarbij we alle projecten in Durban af gingen van Be-More. Erg leuk om gezien te hebben waar de andere vrijwilligers werken wat totaal weer anders is als het project waar ik momenteel werkzaam ben.

Ook waren wij twee weken geleden op een zaterdag door personeel van Umthombo uitgenodigd om te komen BBQ-en in de township (krottenwijk). Wat was dat een gezellige dag zeg maar vooral ook erg bijzonder om zo'n sfeer in een township mee te maken en te zien hoe een ''collega'' daar woont. We hebben een erg gezellige middag gehad en heerlijk gegeten.

De aankomende twee weken ga ik me bezig houden met het goed en nuttig besteden van het donatiegeld dat ik opgehaald heb voordat ik vetrok naar Afrika. Ik heb de afgelopen weken in beetje nagedacht waar het goed aan besteed zou kunnen worden. Zeer waarschijnlijk gaat het geld naar nieuwe EHBO tassen/boxen voor de outreach en/of voor binnen in het centrum. Maar daar zullen jullie de volgende keer dan vast wel weer meer over lezen...

Zo nu ga ik het verhaal maar weer eens eindigen. Ik zie dat het weer erg lang is geworden, sorry daarvoor :) Ik maak ook zoveel mee hier en wil het allemaal zo graag vertellen haha :)

Nou ik ga maar weer eens terug naar het appartement om heerlijk te koken (gebakken aardappels, groente en een lekkere hamburger).

Toedeloe, tot de volgende keer maar weer!

Reacties

Reacties

Kirsten

Hee meid!

Haha, je hoeft je niet te verontschuldigen dat je verhaal zo lang is hoor. Vind het heerlijk om te lezen wat je daar allemaal hebt meegemaakt.
Erg interessant en leuk zo te lezen!

Hier geniet ik heerlijk van de eerste zon-dagen dit jaar!
Lekker een terrasje gepakt.
Doen we snel als jij weer terugbent:)!
Helaas word ik vast niet zo bruin als jij nu bent!

Ik vind echt mooi om te lezen wat je daar doet meid!
De komende 4 weken zullen voor jou weer erg snel gaan!

Succes met koken en smakelijk eten daar!

Ik wacht met smart op je volgende reisverhaal!

Heeel veeel liefs en een dikke knuffel! x

Emily

Geweldig allemaal, wat je meemaakt.Het is maar goed dat je nog even vrij bent als je terug komt, je komt niet uit verteld.
Nog wat van je toekomstige collega's werk gehoord?
Geniet nog maar even. Groetjes

Wilma

Hoi scheetje, het verhaal kan niet lang genoeg zijn. Je vertelt ook zo leuk. Ik ga het straks echt missen. Wat gaat het snel hè? Dikke kus van Wilma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood