brienneinafrika.reismee.nl

Trots en tevreden (Medical room)

Hallo lieve mensen!

Daar ben ik weer en nu dan echt al met mijn laatste verhaal vanuit Afrika!
Helaas zit het er voor ons over een weekje dan echt alweer op, jeetje mina wat is de tijd gevlogen! Ik kan me er nog niets bij voorstellen dat ik over precies een week al terug in het koude kikkerlandje ben of hebben julie ondertussen wel weer lekker weer met een zonnetje..? Anders zal ik hem volgende week wel vanuit Afrika meebrengen :)

Met trots kan ik jullie vertellen dat we het maken van de medical room door konden zetten. Wat eerst een vieze meidenkamer was is nu een mooie, leuke en vrolijke medical room geworden.
Helaas liep dat in het begin wat stroef zoals ik al vertelde in mijn vorige verhaal. De staff zat blijkbaar niet allemaal op 1 lijn wat betreft de ideeën daarover.
Maar zoals ze zeggen... de aanhouder wint. Dus we konden uiteindelijk toch echt aan de slag. We wisten niet hoe snel we moesten beginnen. Hup als eerste werd de verf gehaald en zijn we gelijk begonnen met geven van een kleurtje op de muren. Nadat de muren af waren was het tijd om wat aan de vloer te doen want die kon echt niet meer en al helemaal niet nadat we geverfd hadden. We dachten simpel ''we halen dat tapijt er zo uit' maar dat viel nog even tegen. Maar gelukkig waren er genoeg sterke jongens aanwezig die het eruit trokken voor ons. Hup ook daarna hebben we de vloer een kleurtje gegeven. Toen ik de kleuren zag dat ik echt jeetje wat een heftige kleuren maar uiteindelijk is het toch nog mooi geworden. Verder hebben we de kamer leuk gemaakt met verschillende posters die we gratis hebben kunnen krijgen in ziekenhuizen. Ook hebben we met veel condooms het HIV/AIDS teken op de muur gemaakt. (Jullie zullen het zo allemaal wel zien op de foto's die ik er ook nog op zal zetten).

En toen was het afgelopen donderdag echt tijd om de nodige medische spullen in te slaan... Ik dacht nou mooie besteding voor mijn sponsorgeld om alles te kunnen kopen. Totdat Eugene (de man die als enige medische handelingen doet bij Umthombo) in de laatste week ermee kwam dat hij ergens nog een kast had staan helemaal vol met medische spullen. Komt die nou mee dacht ik nog... De kast zat bom en bom vol.. alsof hij er niets van gebruikt.. Ik dacht echt waarom wilt hij in godsnaam nieuwe EHBO boxen..? Maargoed we waren maar begonnen met het uitzoeken en sorteren van de kast. Uiteindelijk bleek dat hij veel dingen hetzelfde had zoals bijvoorbeeld ontzettend veel gazen en pleisters maar ook bleek dat hij dus veel dingen niet had. Dus ik kon dan mooi de nodige dingen halen van het sponsorgeld.
Afgelopen donderdag naar de pharmacy (grote apotheek) in town geweest. We hebben daar veel ingeslagen.. van handschoenen, paracetamols, betadine, hoestdrank etc. De mensen bij de apotheek waren erg aardig..ze dachten mee welke dingen echt noodzakelijk waren en ook kregen we een aantal dingen nog gratis. Na alles uit de schappen te hebben gepakt werd het tijd om af te rekenen.. Je had de mensen moeten zien kijken toen we aankwamen bij de kassa haha! Nou we hebben voor 1700 rand (is ongeveer 170 euro) heel wat goeie spullen in kunnen slaan.

Afgelopen vrijdag, de allerlaatste dag op Umthombo konden we eindelijk zeggen dat de medical room echt helemaal af was. Helaas liep het niet altijd even makkelijk omdat soms het personeel wat tegen zat, niet mee werkte en veel zelfs niet geïnteresseerd waren in de kamer die we aan het maken waren. Ook kwam ik er nog eens achter dat de envelop met al het sponsorgeld (230 euro) door iemand van het personeel uit mijn tas was gestolen. Tsjaa dat gaf me even een dip en ik dacht waar doen we het allemaal in godsnaam nog voor. Gelukkig het sponsorgeld van de Be More pot terug gehad om toch mijn doel door te kunnen zetten.

Toen het echt helemaal af was keek ik met trots naar de kamer hoe mooi en leuk die was geworden. Ook Mpendulo (de man die momenteel de ''directeur'' is) gaf ons een erg leuk compliment en zei deze kamer geeft Umthombo weer hoop, een nieuwe start (omdat het momenteel dus niet zo goed gaat met Umthombo). Ook de kinderen waren enthousiast en kwamen zo nu en dan eens nieuwsgierig om het hoekje kijken hoe de kamer eruit zag en kwamen al snel met de aller kleinste wondjes naar ons toe om verzorgd te worden. Ik dacht Yes, daar doen we het eigenlijk allemaal voor, voor de kids!

Vrijdag het project leuk afgesloten. Voor de kinderen lekkere taarten en cola gehaald van het sponsorgeld dat ik nog over had. Nou je had de kinderen hard moeten horen roepen en bij ons zien staan toen ze ons aan zagen komen lopen met de taarten haha. Het was een ‘’feestje’’, ze hebben ervan genoten!

De aankomende dagen gaan we nog volop genieten van het leventje hier in Afrika. Tot en met aankomende woensdag blijven wij nog in Durban om lekker naar het strand te gaan, te feesten (in de township) en de laatste souvenirs te kopen. Donderdagochtend vertrekken we rond 07:30 uur met de Bazbus richting Johannesburg waar wij tot zaterdag blijven en daar vervolgens om 23:20 uur in het vliegtuig stappen terug naar het bekkende en vertrouwde landje.

Via deze weg wil ik jullie allemaal nog even laten weten hoe leuk ik het altijd vond om jullie reacties te lezen op mijn reisverhalen.

Ik zeg… tot ziens in Nederland!

Reacties

Reacties

Jet

Hallo Briënne en Puck,
Wat een geweldige belevenissen beschrijf je elke keer zo helder en duidelijk.
En wat is die kamer mooi geworden! Iets waar jullie trots op kunnen zijn.
Geniet nog de laatste dagen van Afrika. Tegen de tijd dat jullie hier landen is het hier hopelijk wat aangenamer weer.
Lieve groete, ook aan Puck, Jet

davy

Hey liefie,
Echt weer een leuk verhaaltje zeg, en helaas inderdaad wel alweer de laatste. Kei gaaf en leuk dat jullie die Medical room helemaal afgekregen hebben.. ben benieuwd naar de fotootjes!!:).. Have fun de laatste daagjes in Afrika.. Tot snel schattie.. dikke kus

Valerie

He brie, alweer je laatste weekje. De tijd gaat idd snel.
Maar ik ben wel super blij dat je weer naar huis toe komt.
De meidenkamer is super leuk geworden! Iets waar je trots op kuBT zijn. Maar ik zie dat je goed kunt klussen, dus als je je straks als je thuis bent verveeld haha...
Geniet nog van je laatste weekje en alvast een hele goede terug reis gewenst! Tot snel. Liefs Valerie en Jody

Ton

Brienne en Puck, fijn te lezen dat jullie ondanks de tegenslag van die diefstal toch je doel bereikt hebben. Groots, een stel kanjers zijn jullie!

Kirsten

Hee lieve Brienne,

Wat mooi om te lezen wat je daar allemaal doet voor de mensen daar.
Ik heb de foto's gezien, ziet er leuk en fleurig uit!
Helaas erg jammer dan dat gestolen sponsorgeld, echt triest wie dat heeft gedaan.
Wel mooi dat je er met wat lekkers toch iets leuks van het afscheid kon maken:)!

Geniet nog van het relaxen en leuke dingen doen de komende dagen:)!
Maar dat zal vast zonder enige twijfel lukken.

Een hele goede/veilige terugreis toegewenst.
Hopelijk kom je veilig aan in het kikkerlandje.

Heeel veel liefs. xx

Leonie

Heee meid,

Wat leuk om te horen dat jullie alsnog het project leuk af hebben kunnen sluiten.
De medical room is erg mooi geworden zeg! Goed dat jullie dat hebben gedaan voor (en samen met) die kinderen. Top!
Geniet van de laatste week en groetjes aan Puck,

Liefs Leonie

Mariet

Hallo Brienne en Puck,
Complimenten voor jullie joh, medical room echt heel mooi geworden, toppie dames.
Ik wens jullie een hele goede reis toe naar ons Nederlandje, en ja neem maar warm weer mee.

Geniet nog lekker,
xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood