brienneinafrika.reismee.nl

De reis en de eerste dagen!

Jambo allemaal!
Hoe is het daar met jullie in NL?
Hier gaat alles goed! Donderdagochtend was het dan echt zover... we vertrokken naar Afrika voor 5 maanden. Na afscheid te hebben genomen van familie zijn Puck en ik vertrokken richting de Douane en de gate. Toen we al die mensen zagen dachten we echt oke moet die allemaal in 1 vliegtuig haha. Zoveeeeeeel mensen. Uiteindelijk vertrok het vliegtuig pas om 11:10 uur i.p.v. 10:30 uur met als gevolg dat we wat vertraging opliepen en dus later aankwamen in Nairobi (de hoofdstad van Kenia) voor de overstap naar Mombasa. Wat was dat enorm stressen zeg want we moesten daar het visum halen en onze koffer van de band halen en weer opnieuw afgeven. Maar gelukkig uiteindelijk kwamen onze koffers er toch aan... En hebben we het allemaal gered. En ooooooooh wat hadden wij het al warm zeg. Natuurlijk door de stress maar ook onze eerste uur in Afrika.

Om 00:00 uur kwamen we aan in Mombasa. Daar werden wij opgevangen door Peter (de coordinator). Van daaruit reden we dan naar het doingooodhome waar wij voor 2 maanden verblijven. (Het huis is in Nyali dat is een plaatsje in Mombasa).Poeh eff gek ineens in een vreemd land met vreemde geuren, geluiden enmensen omje heen die je niet kent.Toen we aankwamen bij het huiswas het er enorm warm, niet te houden gewoon haha. Tsjaa dat heb je he als je in afrika zit. Na wat bij te hebben gekletst van de reis en ons fris te hebben gedouched zijn we het bed ingedoken. Dat was even vreemd en benauwd om onder zo'n klamboe te slapen :)

De volgende dag waren we al vroeg wakker (vrijdag dus). We zijn toen samen met een andere vrijwilliger die op dat moment ook in het huis was de omgeving gaan leren kennen. We zijn met de matatu richting Mwtapa gegaan. Wat was dat wennen zeg in die matatu busjes. De busjes stoppen ze zo vol mogelijk om op die manier in 1 rit natuurlijk zoveel mogeljk geld op te halen. Verder was het ook wel even vreemd dat die busjes zomaar overal langs de weg stoppen en op het moment dat je eruit wilt dan moet je op het dak kloppen. Erg grappig maar wennen allemaal. En hobbelen die bus joh... moet je echt niet net gegeten hebben of last hebben van wagenziekte haha. Het busje reed door de berm heen om de file te vermijden. Handig! Kon dat in Nl ook maar haha. Toen we aankwamen in Mwtapa hebben we daar wat rondgelopen en zijn we vervolgens naar het strand gegaan.

Gister (zaterdag) hebben we de citytour gehad. We zijn weer met de matatu wezen reizen richting Town. Daar hebben we een rondleiding gehad en werd ons verteld dat de postoffice een centraal punt is wat belangrijk is om te onthouden. Verder kwamen we nog bij de olifantenslagtanden. Deze vormen het symbool van mombasa. Aaah fijn efff een foto momentje dus. Eenmaal thuis van de citytour zijn we richting strand gegaan. We hebben een lekker dagje gezont bij hotel reef. Hier konden we lekker lunchen en zwemmen als we er wat voor zouden betalen. Het was heerlijk allemaal! Nog even lekker relaxen dus voordat het echte werken begint.

Toen we terugkwamen van het lekker dagje zonnen wilden we ons gaan douchen. Maar wat denk je.... geen water uit de kraan. Dat is gek? Wat nu? Hoe moet ik me dan opfrissen? Gelukkig stonden er een aantal tonnen water die we konden gebruiken wat we over ons heen konden gooien. Maar erg zuinig op het water moeten we wel zijn dus. Nadat we lekker waren gedouched zijn we gaan eten en in ons reisdagboekje gaan schrijven. En ineeens viel het stroom uit. HELP!!!! haha. Dat was zo eng. Puck en ik waren alleen en het was echt pikke donker in het huis. Ben nog nooit zo bang gweest haha. Oke als 2 helden hand in hand liepen we richting slaapkamer want gelukkig had ik daar nog me zaklamp liggen. PFIEUWWWW!!! Toen we eindelijk onze zaklamp hadden en bij waren gekomen van de schrik sprongen de lampen weer aan. Gisteravond beseffte ik me dan toch echt dat ik in Kenia (Afrika) ben. Een land waar water en stroom niet altijd zo vanzelfsprekend is. Erg bijzonder om mee te maken.
Gisteravond zijn puck en ik ook nog gezellig wat wezen drinken en hebben we geproost op onze tijd hier in Afrika.

Vandaag hebben we weer een lekker relaxdagje gehouden en zijn we weer naar hotel reef geweest. Tsjaa jullie zullen wel denken wat een leven dat ik alleen maar schrijf dat we aan het zonnen zijn haha. Maar vanaf morgen begint dan echt het werken. We worden morgenochtend om 09:00 uur opgehaald om richting APDK (rehabilitatiecentrum) te gaan. Daar hebben we eerst een rondleiding en een introductie. Ik ben erg benieuwd. Spannend allemaal, maar ik heb er ontzettend veel zin in.

Noujaa ik heb eigenlijk zoveeel gezien de eerste dagen dat ik eigenlijk gewoon niet weet hoe ik het allemaal van me af moet typen :)
Het waren in ieder geval dagen waarin we erg moesten wennen aan de bevolking, de warmte, het huis met soms geen stroom of water en de aandacht die we krijgen van het volk hier. Je wordt telkens nageroepen. Natuurlijk ook omdat we toeristen (blanken) zijn.

Zo ik ga mijn verhaal maar eens eindigen... ik heb zoveel getypt dat ik niet eens meer weet wat ik nou allemaal wel en niet heb verteld.
Helaas is het internet niet heel snel hier en doen de microfoons het niet in het internetcafe dus gaat skypen niet. Wie weet later nog eens. I hope so! En voor de mensen die me mailen of reageren op mijn blog. Super lief maar helaas lukt het me niet altijd om gelijkte reageren, maar ik lees het natuurlijk wel.

En ooohjaa nog 1 ding. We hebben een huisdier, genoemd: GEKKO (soort salamander/hagedis)!!! hahah. Zooooo wat schrokken wij ervan zeg toen we die opeens zagen kruipen op onze slaapkamer. Verder gaat het Engels spreken me redelijk goed af. En wat ik als aller aller aller laatste nog kwijt wil is dat we ons prima redden hier, goed te eten en tedrinken hebben en dat de bevolking erg aardig is. Ik voel me dus opzich wel veilig hier maar ben wel blij dat ik samen met Puck ben.

Nou ik ga nu echt eindigen. Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn te vertellen maar ach dat komt nog wel een keer dan. We gaan zo lekker spaghetti maken en vanavond optijd naar bed zodat we morgen voor onze eerste werkdag fit zijn.

Dag allemaal! Tot de volgende keer maar weer!

Liefs!

Reacties

Reacties

Wim van Rosmalen

Nou Briënne!

Ik denk dat je snel ingeburgerd zult zijn daar!
Ik zal van je verslagen gaan genieten!

Geniet ervan!

Wim van Rosmalen

Leonie

Hey,

Goed te horen dat je het nu al naar je zin hebt en dat de reis allemaal goed is gegaan.
Ben nu al benieuwd naar het volgende verhaal.

Groetjes!

Mirjam

Succes meid! Veel plezier

mariet

Hoi, leuk je eerste belevenissen te lezen, heerlijk hoe je het vertelt.
geen licht, douchen gaat niet, lachen
Alleen dat huisdiertje van jullie, eng hoor, ik ben een knijperd, doe mij maar een hondje.
Succes jullie morgen met de eerste werkdag,

groetjes

Ineke @ Doingoood

Hi dames,

ha ha ha welkom in Afrika. Dus ook met geen water en geen stroom kennisgemaakt. Zo gaat dat ja..... Tip voor als de stroom uitvalt: in de bijkeuken (eigen die inloopkast) staan 2 rode lantaarns die op zonne energie werken die kan je gebruiken. Er staan ook 2 petroleum lampen maar dat stinkt heel erg. Als je zorgt dat je weet waar de rode lampen staan is het niet zo eng in het donker meer. Succes!

Groetjes, Ineke

Wilma

Hallo Brie (en Puck) Super om je eerste verslag te lezen. Na zo'n spannende en lange reis is het fijn om even te relaxen. Jullie onderkomen ziet er goed uit, behalve dat huisdier dan. Fijn dat het goed gaat met Engels, ik jad ook niet anders verwacht Heel veel succes met jullie werk en tot de volgende keer. Dikke kus en ik ben heel erg trots op je.

charissa

Super om te lezen dat je het naar je zin hebt. Hopelijk ga je ook heel erg genieten van alles.
Leuk om de fotos te bekijken, ziet er goed uit hoor.
Succes morgen met de eerste werkdag!

Zal aan je denken en tot het volgende verhaal!

Liefs, dikke knuffel, charissa x

Kirsten.

Lieve Brienne,

Wat leuk om je zo te kunnen volgen.
& wat heb je in die korte tijd al veel meegemaakt zeg.
Maar ik ben ERG blij om te horen dat je goed bent aangekomen en dat het tot nu toe goed gaat met alles ( behalve die vertraging dan).
Maar het zal inderdaad wennen zijn maar ik denk dat jij je daar prima redt.
Pfjoe, dat word wat als je terugkomt dan hebben we dagen nodig om bij te praten hihi.

Heeel veel plezier en succes morgen met je 1ste werkdag. Ben benieuwd!

Heeeel veeel liefs xxxx Kirsten.

valerie

He brie,
Leuk om je eerste verhaal te lezen. En te horen dat het allemaal
goed gaat daar. Wat heb je al veel meegemaakt zeg.
Ik had van annick al gehoord dat je goed was aangekomen.
Leuk dat je er al wat foto's op hebt gezet.

Veel succes vandaag met je eerste werkdag.
Ik ben benieuwd naar je volgende reisverslag.
Xxx valerie

bas en els

Hoi hoi,fijn dat het allemaal goed gaat,we kijken uit naar het volgende verhaal .
groetjes.

sybilla

Hoi Brienne

Heel indrukwekkend je eerste reis verhaal. Leuk om te lezen!! Ben heel benieuwd naar het echte werk.
En wat de warmte betreft, 2 graden, regen is ook niet alles.
Liefs Sybilla

mams

Zijn jullie al een beetje aan de warmte gewend? Gaat lekker met jullie zo te lezen. Het is hier spookweer, donker, onweer en regen. We hebben hier een prachtig Sint gedicht gehad, hij vond het maar niks dat de cherry's niet aan hem dachten.Meiden, leuk jullie verhalen te lezen, zo zijn jullie toch een beetje dichtbij.Ik ben benieuwd na jullie werkervaringen. xxx

Lucienne

He Brietje,
YES ze zit nu echt in Afrika. Nu is het echt! Wat een heerlijk verhaal heb je geschreven. Herkenbaar en het brengt mij terug in de tijd van Vietnam. Niet altijd kunnen beschikken over water, stroom, eten en drinken.
Iedereen ingepakt in 1 busje. Lekker hobbelen in het busje. Toen ik voor de eerste keer een gekko zag wist ik niet hoe snel ik met mijn voeten omhoof moest gaan zitten. ik dacht die kruipt in m'n broek of zo. Natuurlijk niet. ht is een handig huisdier eet allemaal je muggen op. Dus houden dat dier.
De warmte is heftig denk ik, maar je raakt er ook snel aan gewend. Heb je nog last van je eczeem??
Jammer dat je niet kunt skypen. Maar dit is ook al fijn.
He Brietje het gaat je goed. Groeten aan Puk en succes alvst met het werk wt je gaat doen.
Dikke Kus

Ankie

Wat een indrukken he.
Ben benieuwd naar je volgende verhaal.
Wen je al een beetje aan de warmte?
Hoe is het werk?
lieve groeten uit een koud en nat Elst.

Marion

Hoi Brienne,

Wat geweldig allemaal, enjoy!!!
Ik blijf je volgen...

x Marion

anne

hoi alles goed?
met mij top heb net me rapport
die is heel goed.van dag gekorfbalt 8-4
gewonen.ben je al afrikaanse olifant tegen gekomen [:-] ]
heb een nieuwe hamster hij of zij heet sid is nog maar 7 weken.we weten niet of het een meisje of jongen is.
hij/zij is heel schattig.
groetjes anne

Timo

Hey zus,

Wat kan jij vermakelijke schrijven zeg, ga zo door =)
Ik kijk uit naar het volgende hilarische verhaal over het uitvallen van het licht, een gekko als huisdier en alles wat je nog meer mee maakt.

Hier in Den Haag gaat alles goed, van de week een masterclass creatief denken afgesloten met als klap op de vuurpijl dat mijn creatieve idee het beste werd bevonden door de jury ( altijd leuk om te horen). Nu de komende twee weken nog even bikkelen om alles op tijd af te hebben en in te leveren en dan is het vakantie en mag ik twee weken lang gaan opladen voor me aller aller laatste stage en het afstuderen.

Aankomende dinsdag heb ik weer een gesprek bij Nutricia om te kijken naar het onderzoeksvoorstel en of dit aansluit bij me studie. Als dat allemaal goed gaat ben ik zeker van een afstudeer plek bij dit mooie grote bedrijf in Zoetermeer waar ik veel ervaring kan opdoen en wat super goed op mijn CV staat.

Veel succes komende week met alles wat je gaat doen en we spreken elkaar wel weer. Ik ben trots op je en de kindertjes daar mogen blij zijn met mensen zoals jullie!! Hou je goed en de groeten aan Puck.

ps. kan je voor mij zo'n lief aapje meenemen :-p

Dikke kus van mij

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood