brienneinafrika.reismee.nl

Derde week alweer.. wat vliegt de tijd!

Jambo!
Habari Yako? (Hoe gaat het?)
Allemaal een fijne kerst gehad? Goh ja kerst zit er alweer op.. wat vliegt de tijd zeg. Ik ben alweer bijna 4 weken weg van huis.

Momenteel heb ik lekker een weekje vrij van het project dus ik dacht het is weer een mooie gelegenheid om een leuk verhaal te zetten op me reisblog.

De derde week (vorige week) begon met een dag Blessed Camp. Dat is een ander project van Doingoood. Laura (een andere vrijwilligster) die was daar werkzaam en die vroeg ons een dagje mee. Erg leuk om eens een ander project te zien. De dag begon met erg vroeg op staan: 05:00 uur, want het project is helemaal in Mwsambweni dat ongeveer 3 uur reizen is vanaf het doingooodhuis. Om 06:00 uur zaten we al in de matatu richting de ferry, zodat we daar met de ferry (dat is een grote veerboot) het water over konden. Goh wat heb ik met grote ogen staan kijken zeg hoeveel mensen er wel niet op zo'n ferry gaan, ik denk dat het er wel honderen waren. En hoe je ze er dan naar toe ziet rennen wooooow... daar liepen puck en ik dan rustig tussen haha.. alsof de mensen op je af komen stormen haha. Maargoed... Eenmaal met de ferry het water over... vervolgens pakten we daar weer een matatu om van daaruit in Msambweni te komen. Na een tijd te hebben gereisd kwamen we er dan eindelijk aan. Eerst zijn we even mee geweest naar Laura's verblijf. Het was leuk om te zien hoe zij daar ''woonde'', weer heel anders dan wij in het doingooodhuis. Na wat te hebben gegeten en gedronken was het tijd om naar het project te gaan. Laura vertelde ons dat het op maandag altijd medical day is, dus voor ons extra leuk om te kijken. Het was leuk om te zien hoe daar buiten op een bankje met de spullen die je daar (maar) hebt wonden worden verzorgd en hoe de jiggers bij de kinderen worden verwijderd. Wat ik het meest bijzondere vondt was dat een kind een aantal jiggers in haar voet had die verwijderd moesten worden. Dat verwijderen deed haar onzettend veel pijn, maar ondanks de pijn gaf ze wel telkens aan waar nog een jigger in haar voet zat. Erg knap ook om te zien hoe sterk die kinderen zijn en hoe ze dat zo doen alleen zonder ouders bij zich. Na alle wonden te hebben verzorgd en de jiggers te hebben verwijderd en natuurlijk weer heel wat foto's te hebben gemaakt was het weer tijd om terug te reizen. Rond 13:00 uur zijn puck en ik samen terug gegaan, erg spannend weer zo'n eind terug reizen voor het eerst met z'n 2en. Maar het was goed gekomen :)
We hebben namelijk in de mooiste matatu tot nu toe gezeten... het was een enorm grote bus met heerlijke muziek, ingebouwde boxen en beeldschermen met videobeelden. Hoe luxe was dat?! haha... Het was geweldig.. dus de reis was zo om!

Dinsdag begon de nieuwe werkweek bij APDK gelijk leuk! We hebben heerlijke wonden mogen verzorgen. Zo kwam er een meisje binnen die een hele diepe en grote wond op haar voet had wat is gekomen door een busongeluk. Het was een geweldige wond om te verzorgen haha.. Later kwam er nog een meid met een wond bij haar hand. Het zag er echt heel eng uit. Want ze had allemaal pinnen uit haar vingers steken. Nou bleek het zo te zijn dat haar vingers eerst helemaal vergroeid waren en die waren nu weer goed gezet. Het zag er erg naar uit.. maar toch ook weer erg leuk om te verzorgen :)
Dinsdag hebben we op het project ook even kennis gemaakt met de directeur van APDK. We hebben even gevraagd of dat ze nog dingen voor ons had die we moesten weten... Ze vertelden dat ze niks had gehoord van de anderen medewerkers dus dat het allemaal wel goed zit. Erg fijn dus!

Woensdag veel nieuwe woorden geleerd in het Swahili. Vinden de kinderen/jongeren erg leuk hier om je te leren.
Dit heb ik geleerd:
Habari Yako: Hoe gaat het? > Antwoord: Mzuri: Met mij gaat het goed!
Lala Salama: Slaap lekker
Tutaonana Kesho: Zie je morgen
Kuwa Nasiku nJema: fijne dag
Furahia Chakula: eet smakelijk/geniet van je maaltijd
Asante Sana: Heel erg bedankt/ Hartelijk bedankt
Sitaki: Ik wil niet.

En zo nog wel heel wat meer woorden....

Nou eind van de werkweek werd het steeds rustig op het project omdat dus veel kinderen naar huis gingen vanwege kerst.

Zaterdag ben ik met Puck en Winne (andere vrijwilligster) naar het Hallerpark geweest. Het is een erg mooi park/dierentuin waar we natuurlijk weer een hoop mooie foto's hebben gemaakt :)
Wat schrokken wij ontzettend erg zeg .. toen we ineens naast een mega schildpad stonden haha. We dachten eerst even dat het een grote steen was haha. Ja erg gelachen dus!
Later in het park kwamen we ook nog loslopende giraffen tegen. Het was echt geweldig mooi omdat we zo ontzettend dichtbij ze stonden, 15 m. afstand ongeveer. Maar beetje eng was hetook wel haha.

's Middags zijn we naar Bettie's huis geweest. We waren uitgenodigd om op visite te komen zodat we konden zien hoe zij hier woont. Toen we met de matatu aankwamen in Bombolulu gingen we nog een stuk achterop bij de Boda Boda (motor). Erg gaaf was het! ooooh wat hebben we weer gelachen zeg.. want puck en ik moesten samen achterop, lekker krap dus haha. En puck telkens maar ooooh god ooooh god hou me vast.. ik val er zo af. Kwam niet meer bij van het lachen haha.
Eenmaal bij Bettie thuis werden we erg leuk ontvangen door een lief briefje die ze voor ons had opgehangen in haar kamer en we kregen een armbandje van d'r! Erg lief! Verder had ze heel veel lekkere dingen op tafel staan.. we moesten maar eten en eten en eten haha. Phoe... Ze had heerlijke mandazi voor ons gemaakt. Mandazi smaakt een beetje hetzelfde als een oliebol.. dus die heb ik zo toch nog een beetje hier met Oud en Nieuw straks :)

Het was erg leuk om te zien en te ervaren hoe zij leeft met haar kinderen! Ondanks ze zo klein woont wel tevreden!
Rond 16:00 uur zijn we weer vertrokken... En nou komt het... JAJA.. We zijn op de terugweg voor het eerst de matatu uitgezet haha. Oooooh wat erg hahah.. Bettie zij dat we niet meer hoefden te betalen dan 10shilling. Dus wij deden dat maar daar waren ze het in de matatu niet mee eens...Wij gaven niet meer..Oke zij hij dan kunnen jullie eruit! haha.. Zo erg! Al die mensen in de matatu lachen hahah :) Leuk om ook meegemaakt te hebben!
Eind van de middag zijn we naar het strand gegaan om daar mooie foto's te maken voor een leuke en creatieve kerstgroet naar NL.
Zaterdagavond (Kerstavond) zijn we hier om de hoek bij een cafeetje/restaurantje wat gaan drinken.

Tsjaa en toen was het ineens zondag (eerste kerstdag). Ik was al vroeg wakker dus ben gezellig de tafel gaan dekken met een lekker gekookt eitje en jus 'd orange. Na lekker te hebben ontbeten zijn we richting strand gegaan. Vreemd joh om hier in de warmte en op het strand kerst te vieren. Maar ook wel heel erg lekker :) Tot zonsondergang op het strand geweest.. vervolgens zijn we naar het huis gelopen om ons lekker op te frissen en daarna uiteten te gaan. We zijn hier vlak bij het huis bij een heerlijke italiaan wat gaan eten. Dus je raad het al... ik heb eerste kerstdag een heerlijke pizza op haha :)

Maandag (tweede kerstdag) heb ik 's morgens met me vriend en de cherryfamily even geskypt, dat was erg leuk!
's Middags zijn we weer naar het strand gegaan om lekker een wandeling te maken. Hmmm bij alleen een wandeling is het niet gebleven want oooh wat hadden we toch een zin om te zwemmen. Maar we hadden geen bikini aan of bij ons. Wat nu?! Winnen en ik hebben de afrikaanse gewoonten maar gewoon een beetje overgenomen... PLONS dan maar met de kleren in het water haha. Geweldig!
's Avonds hebben we lekker in het huis een kerstdiner gemaakt. We hebben tomatensoep gemaakt en allemaal anderen kleine hapjes. Het was heerlijk en gezellig! Na het eten nog wat spelletjes gedaan.. Zoals twister (haha ja ik weet het misschien meer voor kinderen)... het was me toch zweten haha.
Nou zoals jullie lezen heb ik de kerst dus goed, leuk en gezellig doorgebracht.

Als je mij nou vraagt wat ik het meeste mis.. Dan zeg ik toch wel op (mijn vriend en familie na) gewoon het veilig 's avonds op straat kunnen lopen of fietsen. We kunnen dan wel naar dingen hier vlak bij maar echt leuk een dansavondje ergens is voor ons niet echt veilig. Maar oooh wat willen wij dat eigenlijk graag eens meemaken zeg.

Misschien vragen jullie je ook wel af wat ik hier zoal eet?! Echt Afrikaans avondeten heb ik nog niet op omdat ik niet in eens gastgezin verblijf maar gewoon in een huis waar we zelf koken. Wel heb ik al het volgende op:
Chapati (soort van wrap/pannenkoek)
Sukuma Wiki (Spinazie)
Mandazi (soort van oliebol)
En verder koken we dus gewoon normaal...Zelf! Zoals pasta's!
Trouwens Bettie gaat morgen wel voor ons koken.. Chapati met nog wat. Dus dat zal wel echt Afrikaans zijn :)

Verder is het huis nog steeds erg dierrijk! Erg leven kakkerlakken, mieren, duizendpoot en gekko's in en om het huis. Toch is het telkens weer schrikken als je er 1 ziet haha :) Vooral me eerste grote kakkerlak die ik had gespot in het keukenkastje toen ik die opendeed.

Nou in onze vrije week gaan we maar eens plannen maken voor onze reis na het project. De reis naar Zanzibar en Zuid-Afrika.
De safari hebben we trouwens al wel vast liggen.. die gaan we doen op 6,7 en 8 januari. We gaan dan naar twee parken: tsavo West en Tsavo East. Leuk leuk, heb er zin in!

Nou op naar het nieuwe jaar! Fijne Jaarwisseling allemaal en tot de volgende keer maar weer!!!

P.S. Met de foto's wil het vandaag niet zo goed lukken, helaas! De volgende keer dan maar weer!

Reacties

Reacties

Chariss

Hee meid,

wat heb ik weer gelachen om jouw verhaal zeg! Echt erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
En wat vies al die beesten, vooral in je keukenkastje! haha
Ik vind het gewoon mooi, kan wel zeggen hartverwarmend om de foto's te zien met die kindjes, echt super mooi!

Meid ik mail je snel terug, denk morgen of vanavond even!

Heel veel liefs van mij, x

Yvonne Koppelaar

Erg leuk (en deels) herkenbaar om te lezen. Goed te lezen dat jullie genieten! Je raakt steeds meer gewend aan de cultuur ;) (toch wel hè)

Een fijne jaarwisseling en ik ben erg benieuwd naar de rest van je belevenissen!

Liefs Yv

Mariet

Hoi dames,
Heerlijk jou verhaal te lezen Brienne, hoe jij het vertelt, Ook dat jij schrijft zaterdag avond de kerstavond>>>> ik dacht die zijn naar de kerk gegaan, nee , jullie bezochten een cafeetje kerstavond.
Habari Yako?????
Lekker een weekje vrij, zie jullie lekker genieten van de lekkere temperatuur,
Ik heb deze week lekker vrij genomen, voorbereiden op 2012,
Jullie, geniet lekker van de vrije dagen, en alvast een hele goede jaarwisseling,
Groetjes Mariet xxx

Ankie

Wat kan jij goed schrijven. Zie het allemaal voor me.
Geniet ervan en een hele fijne warme jaarwisseling.
We zullen s nachts samen met je familie op je proosten.
Wees voorzichtig liefs Ankie

Lucienne

He mops,
Je neemt ons elke keer weer mee op een mooi avontuur.
Samen met de foto's is dat geweldig.
Ik kijk er elke keer naar uit en ik denk met mij vele anderen.
Het nieuwe jaar is begonnen 2012. Een nieuw jaar vol verrassingen en ontdekkingen.
Ik wens jou een sprakkelend jaar toe. Ook voor Puck.
dikke smakels van ons

jos franssen

jambo! brienne
leuk om je reis verhalen te lezen ! wij kijken er iedere keer met veel plezier naar uit . wij wensen je een heel goed nieuwjaar met vele nieuwe avonturen samen met je vriendin Puck. veel plezier ook in je vrije dagen. hou je taai. habari yako. groetjes, Jos en Chrit

Marieke

Heeee Brienne,

Ten eerste een gelukkig en gezond nieuwjaar he!!

Wat geweldig om jou ervaringen hier te lezen..
Elke keer weer een mooi en boeiend verhaal ;-)

Fijn dat je het zo naar je zin hebt want is ook niet zo maar wat he.. Zal wel enorme cultuurschok zijn...

Nou ik volg je mooie verhalen, komen dr vast nog veeel meer..
Geniet van de tijd die nog komen gaat!!!

Liefs Marieke (STC)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood