brienneinafrika.reismee.nl

Van luxe tot bush bush (Safari en Mobile Clinic)

Hallo allemaal!
Daar ben ik weer...
Ooh ooh ooh wat een week hebben we toch weer achter de rug, weer een hoop te vertellen dus... Ik zeg dus maar alvast sorry voor diegene die mijn verhaal misschiente lang vinden :)

Laat me beginnen bij vorig weekend, het weekend van de safari.
Vorige week vrijdag 6 Januari was het dan eindelijk zover, de dag dat we op safari gingen. Om 06:30 uur werden we al opgehaald, al erg vroeg dus maar dat was natuurlijk helemaal niet erg want ik had er zoveel zin in.
Na ongeveer 4 uurtjes in de auto te hebben gezeten kwamen we aan bij het eerste park: Tsavo West. Hoe verder wij van ''huis'' af waren hoe mooier de omgeving werd, dus dat lange zitten in de auto maakte niks uit. Al snel kwamen we in het park de eerste dieren tegen, het eerste wat we er zagen waren de zebra's maar al snel volgde de rest: olifanten, giraffen, antiloop en nog heel veel meer.
Na een tijd in het park te hebben rond gereden kwamen we aan bij de eerste lodge: Ngulia safari lodge. De lodge was geweldig. We werden er heerlijk ontvangen met een warm handdoekje om ons op te frissen en vervolgens werden onze koffers naar binnen getild zodat wij aan konden schuiven voor de lunch. Na ons lekker vol te hebben gepropt (we hadden zo'n honger) zijn we naar de slaapkamer gegaan.. wat hadden wij daar een prachtig uitzicht zeg... uitzicht over het park en zo zagen we dus ook kuddes olifanten staan vanaf de slaapkamer. PRACHTIG!
Rond 15:45 uur was het tijd om weer te vertekken om nog de laatste dieren te spotten :) natuurlijk weer heel veel mooie dieren gezien: zebra's, giraffen, antiloop, bavianen en als klap op de vuurpijl een luipaard! Hoe gaaf was dat zeg... We hadden totaal niet meer verwacht die nog te zien want het was aan het einde van de dag en we waren alweer onderweg terug naar de lodge. Geweldig dus om die ook nog gezien te hebbenen dat al gelijk de eerste dag...
's Avonds werd er bij de lodge buiten nog een flink stuk vlees opgehangen. En wat denk je... ook daar kwamen twee luipaarden op af. Onze eerste safaridag kon dus niet beter.

De tweede dag, zaterdag 7 januari weer vroeg opgestaan (5:30 uur). Eerst weer heerlijk ontbeten en vervolgens met een lekkere volle buik vroeg vertrokken op safari. Maar oooooooh wat was het koud zeg 's morgens, ik was blij met mijn vestje haha :) 's morgens nog een korte tijd rond gereden in het eerste park (Tsavo West) en in de middag zijn we naar het tweede park gegaan: Tsavo East. Daar hebben we op de neushoorn na de big five gezien: dus wel de olifant, giraf, buffel en de leeuw. Zo stond er ook een kudde olifanten op het pad waar wij met de auto door moesten, was dat even eng van zo dicht bij haha :) Maar natuurlijk wel mooie foto's kunnen maken!
Ook de tweede lodge: Lion Hill Lodge was in 1 woord geweldig! Weer een verblijf midden in het park en daar sliepen we in een soort van luxe ''tent''.

De derde safaridag tot ongeveer 10:30 uur nog rondgereden in het park en genoten van de laatste uurtjes!
Zoals jullie dus lezen was mijn safari in 1 woord geweldig! Het leek net alsof ik door de film The Lion King reed. Het was een fantastische ervaring om nooit te vergeten.

Tsjaa en toen kwamen we aan bij de maandag... de eerste dag van de Mobile Clinic week. Wat een pittige week was dat zeg, phoe phoe. Het echte afrikaanse leven ging van start!Het was totaal het tegenovergestelde wat betreft het weekend van de safari dus vandaar ook mijn titel van dit reisverslag haha :)
We zouden vorige week maandag om 09:00 uur vanaf het project vertrekken, al gauw werd dat 10:00 uur. Wat bleek nou te zijn... de ambulance bus waarmee we zouden gaan die deed het niet dus daar konden we niet mee rijden. Ah fijn, dat begint al goed dacht ik... Uiteindelijk dus om 10:00 uur met een andere bus gegaan.
We zijn met de mobile clinic de hele week veel verschillende plaatsen af geweest richting het zuiden van Kenia, veel gereden dus. De eerste plek waar wij aankwamen was een soortvan (poli) ziekenhuis in het plaatsje Kwale. En daar kregen we paseen beetje door hoede week eruit zalgaan zien.

De mobile clinic weekis eigenlijk een soort vanvoor programma van het project APDK. Er kwamen kinderen met verschillende aandoeningen zoals klompvoeten, vergroeiiingen, waterhoofd en zo ook kinderen met 6 tenen en vingers (gek gezicht was dat trouwens). De fysiotherapeut keek ernaar en keek wat daaraan gedaan kon worden. Zo kregen of de ouders van de kinderen oefeningen mee voor thuis of de kinderen werden doorverwezen naar APDK (het project waar ik dus nu werk) om daar dan verder geholpen te worden. Dus eigenlijk hebben we nu alle kinderen gezien met hun ''aandoeningen'' voordat ze dus bij ons op het project komen (dus voordat ze behandeld zijn).
Zo was er dus in iedere plaats waar we stopten een plek waar dus een soort van spreekuur was waar de mensen vanaf wisten.

Maar hoe verder wij dus reden hoe meer het afrikaanse leven voor mijn gevoel van start ging. We gingenook langsbij de woningen van mensen dus echt de afrikaanse ''hutjes'' ook even van dichtbij gezien :) Verder hebbenwede hele week afrikaans gegeten: pilau, chapati, sukuma, karanga, ugali etc. Maar ook de guest houses waar we sliepen waren even wennen. Want zo hadden wij dus drie dagen lang alleen maar een teil met wat water om ons mee te wassen, dus douchen zat er voorlopig niet in. Echt schoon waren de kamers ook niet trouwens dus beestjes liepen er ook genoeg rond... Ik blij met de klamboe. Dus elke ochtend als ik opstond en uit mijn bed stapte keek ik eerst even of er geen beestje op de grond lag haha :) Tsjaa nog steeds geen fan van insecten dus zoals jullie lezen want de kakkerlakken laten we ook nog steeds enorm schrikken.
Donderdagavond kwamen we aan in het plaatsje Lunga Lunga, een plaats helemaal op de grens van Kenia en Tanzania. En tot onze grote verbazing hadden we daar een douche...het kon niet waar zijn! Heerlijk was dat... ook al was het wel een douche boven het gat (de wc) en was het een donker ''hok'.... het was heerlijk om ons even helemaal goed te kunnen wassen... Goh zo merk je dus pas hoe snel je eigenlijk een douche mist.

Vrijdagwas het in de middag weer tijd om helemaal terug te rijden naar Mombasa. Ondanks dat het een pittige en zware week was heb ik toch enorm genoten. Ik kijk terug op een leerzame week metheel wat (afrikaanse) ervaringen rijker! :)

Nou zijn de laatste twee weken in Keniaalweer van start gegaan.. Pff wat vliegt de tijd!

Tot de volgende keer maar weer! Liefs Brienne

Reacties

Reacties

je liefie

wouwwie...!!!

Je tante Wilma

Super verhaal weer. Wat zal het straks saai zijn in Nederland. X

Valerie

Zo te lezen heb je weer een mooie week achter de rug met veel ervaringen rijker.
Erg leuk om weer te lezen en de mooie foto´s te bekijken. X

Manon kersten

Hallo Brienne Wat ik zo gelezen heb maak je een hoop mooie dingen mee maar ook minder leuke.De weken vliegen voor jou zeker maar voor Davy is het wel weer fijn als je thuis bent.heel veel plezier nog en tot gauw maar weer liefs manon en frans

Kirsten.

Lieve Brienne!

Ten eerste nog een gelukkig nieuwjaar meid!
Jeetje, wat maak je veel mooie dingen mee.
& wat een geweldige ervaringen, mooi om te lezen.
Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal weer:)!

Nog maar 3 maandjes ongeveeer!:O
Misschien jammer voor jou maar fijn voor mij haha.

Liefs xx

Marte

Hey Brienne, goed van je dat je het allemaal aangegaan bent! Ik hoop dat je nog veel plezier hebt daarzo! Geniet ervan!

Mariet

Hallo Brie, wat weer een prachtig verhaal zeg, jij maakt echt heel veel mee. Wat een rijke ervaring joh.
Ik wens je weer veel plezier verder toe, en kijk uit naar je volgende verhaal.
Groetjes aan Puck doei xxxx

han

Wat een verhaal weer ! Ik krijg toch echt steeds meer zin en ga het doen ook !
Brie help je me als je terug bent ???

Groetjes aan de rest en eendikke kus {Limburgse } Han

Bas en Els

Geweldig wat je allemaal meemaakt en ziet een hele ervaring. Geniet er van zoveel je kunt.
Wij zijn intussen opa en oma geworden van een geweldige kleindochter genaamd LOIS.
wij kijken uit naar je volgende verhaal .tot dan .

STC collega's

Heee Brietje!

We hebben hier genoten van je prachtige foto's en verhalen! Leuk om te zien hoe het je daar vergaat. Keep up the good work en geef al die schattige kindertjes een dikke knuffel vanuit Wolfheze!

Groetjes Albert, Sybilla en Tamara

Lucienne

He mops
Wat schrijf toch weer een mooi verhaal! Je moet er straks maar eeen boek van maken. Ik kan afrika bijna ruiken.
Wat een geweldige foto's dat je dit allemaal in het echt hebt gezien is echt helemaal te gek.
De foto van de olifant is wel helemaal te gek.
Het is gek om te zien dat mensen met zo weinig kunnen leven.
Dat jij in de wildernis nog aan mij verjaardag hebt gedacht vind ik echt geweldig. Thanks!
Brienne blijf genieten en neem het allemaal lekker in je op het zijn allemaal ervaringen die niemand meer van je af kan pakken.
Een hele dikke knuffel en een vette kus van Anne

Jet

Hallo Brienne en Puck,
wat een prachtige verhalen en wat een mooie foto's hebben jullie gemaakt.Een belevenis om nooit te vergeten. Ik hoop dat jullie verdere reis ook zo geweldig is. Lieve groeten, jet

jos en chrit franssen

hoi Brienne. wij hebben genoten van jouw reisverhalen. we wensen jullie nog een heel goede week in Afrika en een heel goede terugreis. het zal misschien een beetje wennen worden, maar als we jouw verhalen horen en je foto's zien, dan zien we dat je een ervaring hebt opgedaan waar je nog jaren met plezier kunt terug zien. graag zien we jou in Nederland over een tijdje weer.
groetjes, jos en chrit

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood